A teherszállítás világa egy kevésbé szakavatott szemnek igen egyszerűnek tűnhet. Csak fel kell venni a Földgolyó egy pontján valamit, amit le kell rakni egy egészen más helyen. Mi sem egyszerűbb? Egy teherautó kell hozzá, egy sofőr (aki persze lehetek én is) és némi üzemanyag. Valójában azonban, már a teherautó kérdéskörénél jóval több választási lehetőséggel találkozhatunk, mint azt elsőre gondolnánk. Ebben a bejegyzésben ezt járjuk körbe részletesebben.

A teherszállító járműveket legegyszerűbben fizikai paramétereik alapján csoportosíthatjuk: vannak a kicsi, a közepes, a nagy és az óriási teherautók. Ha egy kicsit pontosabban szeretnénk őket meghatározni: akkor a furgonok, kisteherautók, pótos és nyerges szerelvények.

Furgonok

Ezek azok a teherautók, melyeket akár egy B kategóriás jogosítvánnyal is elkormányozhatunk. Nagy általánosságban dobozos felépítmények, melyek 4 – 8 szabvány (EUR, 800x 1200 alapterületű) paletta egyidejű elszállítására alkalmasak. Teherbírásukat illetően 1 tonna körüli súlyt képesek megmozgatni. A szállítható áru magassága 1,7-2,3 m-ig terjedhet, típustól függően.

 

Kisteherautók

Ez a teherautó típus, már vezetési időket korlátozó jogszabályok hatálya alá esik.  Nagyságrendileg 16 – 18 szabvány paletta szállítására képesek, összsúlyuk pedig nem haladhatja meg a 7,5 tonnát. Így a maximális rakomány súly 3,2 – 3,5 tonnáig terjed. Rakfelületük belmagasságát tekintve átlagosan 2,5 méteres maximum határozható meg.

 

Pótos Szerelvény

A szerelvény egy gép és egy pótkocsi részből áll.  Érdekessége, hogy a gép már alapból rendelkezik egy nagyságrendileg 18 palettáig rakodható felülettel. Ez mögé az egység mögé kapcsolják fel a pótkocsit, amivel együtt akár 36 – 39 raklapnyi áru egyidejű elszállítása sem okoz gondot. Terhelhetősége 15 és 24 tonna közé tehető, általában 2,7 méteres rakodási magasság mellett.

 

Nyerges Szerelvény

A legelterjedtebb teherautó típus a 40 tonna össztömegű teherautók között. Ez a szerelvény is két részből áll, de a vontató nem rendelkezik saját rakfelülettel. A legtöbb esetben 33 paletta és 24 tonna szállítására alkalmas. A rakfelület belmagassága 2,7 és 3 méter között terjedhet.

 

Látható, hogy fizikai paramétereiket tekintve is több csoportba tudjuk sorolni a teherautó típusokat. Ha nem érjük be ennyivel, megvizsgálhatjuk őket a rakfelület felépítménye szerint is:

  • Ponyvás felépítmény.
  • Dobozos felépítmény.
  • Hűtős felépítmény.
  • Izotermikus felépítmény.
  • Tartályos felépítmények.

 

A szállítási igény kommunikálása előtt érdemes megvizsgálni, hogy pontosan milyen járműre is van szükségünk. Három fontosabb kérdés, amit fontos megválaszolni a rendelés előtt:

  • Van –e bármilyen speciális igény a szállítással kapcsolatban? Van –e szükség az áru hűtésére, a hőmérséklet stabilizálására vagy esetleg különösebb mechanikai védelemre? Ezen válaszok alapján körvonalazódhat, hogy milyen felépítményű jármű ideális számunkra.

 

  • Mekkora mennyiségű áruról van szó? Itt célszerű nem csak palettákban, hanem súlyokban is gondolkodni. Hiszen 3 paletta még felfér egy furgonra is, azonban ha azok a paletták 1 tonna súlyúak, vagy adott esetben 2,4 méter magasak, már mindenképp nagyobb szállítójárművel kell kalkulálnunk.

 

  • Hogyan történne az áru fel és lerakodása? Van –e megfelelő hely egy nyerges szerelvény megpakolására, vagy célszerű apróbb egységekre bontani a meglévő mennyiséget? Ezek mind olyan kérdések, melyek pontos megválaszolása esetén a számunkra legmegfelelőbb járművet választhatjuk ki.

 

Persze jóval több szempont alapján mérlegelhetjük, hogy mire van szükségünk, de talán ezek a legfontosabbak. Az is elképzelhető, hogy nem tudunk választ valamely kérdésünkre. Ekkor érdemes tájékozódni a fuvarozó partnerünktől, aki már valószínűleg találkozott hasonló problémával.

A SZAM SPED Kft. –nél kifejezetten fontosnak tartjuk, hogy a lehető legoptimálisabb megoldást nyújtsuk Partnereinknek. Törekszünk arra, hogy járműveink a legjobb kihasználtság mellett fussanak, így biztosítsuk versenyképes árainkat a Megbízóink részére.