Az árak legfontosabb szerepe a kereslet kínálat összehangolása a piaci egyensúly megteremtése. A kereslet megteremtése. A kereslet és kínálat kölcsönhatásának és az árakon keresztül megvalósuló egyensúly elméletét Marshall dolgozta ki. (Marshall, 1980) Fontos funkciója az árak piaci információk közvetítése, a szükségleti javak közötti relatív értékek meghatározása, az érték-standardok rögzítése.
A piaci árak elemzésének formái
- Időbeni elemzések
- Szezonális árváltozások (éven belüli, rövidtáv)
- Ciklikus árváltozások (éven túli középtáv)
- Szekuláris árváltozások (hosszútáv, több évtizedes)
- Területi összehasonlítások és elemzések (paritások)
- Minőség osztályok szerinti összehasonlítások és elemzések
A közúti szállítmányozási fuvardíjakat befolyásoló tényezők
A közúti fuvardíjakra vonatkozóan sem hazánkban, sem pedig nemzetközi viszonylatban nincsenek kötelező érvényű tarifarendszerek. A közúti áruszállítási rendszer szereplői - fuvarozók, szállítmányozók és megbízók - gazdasági érdekeiket ártárgyalásokon próbálják érvényesíteni.
Természetesen a fuvaroztató alapvető érdeke, hogy az áruja a lehető legolcsóbban jusson el a célállomásra, míg a fuvarozók költségeik megtérülése mellett nyereséget is realizálni szeretnének.
A szolgáltatás minősége, a fuvarozó megbízhatósága, és egyéb tényezők gyakran felülírják az alacsonyabb árakat! A fuvarozók és szállítmányozók díjaikat a vállalkozásuk árpolitikája alapján alakítják ki, amely árpolitikában meghatározták legfőbb céljaikat, de természetesen azokat a külső illetve belső, azaz vállalaton kívüli és belüli tényezőket is, amelyek céljaikra hatással lehetnek.
- A fuvareszköz költségei
- Amortizáció, bérleti díj, lízing díj
- Üzemanyag és kenőanyagok
- Javítás, karbantartás
- Adók, biztosítások
- Úthasználati költségek
- Nemzetközi fuvarozási engedélyek
- Útdíjak, útadó
- Behajtási engedélyek
- Parkolási díjak
- A jármű vezetőjének költségei
- Munkabér és annak közterhei
- Napidíj
- Biztosítás
- Oktatás és továbbképzés
- Általános költségek
- A vállalkozás működésének költségei (bérleti díjak, közművek)
- Munkabérek és közterhei
- Adók
- Biztosítások
- Inflációból és árfolyam ingadozásból adódó költségek
- Egyéb kötelezettségek
A minimálbér és a kilométerenként realizált bevétel változása
A szállítmányozási költségek egyik fontos összetevője az alkalmazottak munkabére. Ez a bér nem csak a szállítást végző gépkocsivezető fizetésére értendő. A kalkulációba bele kell vonni a teljes stáb javadalmazását, akik a fuvar lebonyolításában és az adminisztrációjában részt vesznek: Fuvarszervezők, adminisztrátorok, pénzügyes munkatársak és a vállalkozás menedzsmentjébe tartozó személyek.
Az elmúlt 10 évben a minimálbérrel arányosan növekedtek a szállítmányozással foglalkozó vállalkozások bérköltségei is. Ennek növekedése a 2012 –es kezdő értéktől napjainkig 80%, ezzel szemben a fuvardíjak mindösszesen 40% emelkedést mutattak.
Saját adatgyűjtésből készített diagramm a minimálbér és a kilométerenkénti bevétel változásáról.
A fenti diagramról leolvasható, hogy bár a minimálbér és a kilométerenkénti fuvardíjak is emelkedtek a vizsgált periódusba, azok mértéke eltérő. Így megállapíthatjuk, hogy a fuvardíjakba csak részlegesen lettek beépítve a munkabérek változásából adódó extra költségek.
Az euró árfolyam és a kilométerenként realizált bevétel változása
A bérek változása csak egy részét teszi ki a fuvarköltségekre ható változókból. Egy szintén jelentős súlyú összetevő az Euró árfolyamának ingadozása. Ez ugyan is a fuvarozó vállalkozásokat több szempontból is érinti.
- Az üzembe tartott gépjárművek lízing szerződései
Az új járműveket üzemeltető vállalkozások jelentős túlnyomó része kereskedelmi bankokkal megállapodott lízingszerződésekkel finanszírozza a szerelvényeit. Gazdasági szempontokat, illetve az importőrök igényeit figyelembe véve ezek elsősorban euró alapú kötelezettségekben valósítják meg. Ennek a finanszírozásnak azonban az egyik legnagyobb hátránya az, hogy az Euró árfolyam folyamatos ingadozásával és a forint gyengülésével a kötelezettségek arányosan emelkednek.
Saját adatgyűjtésből készített diagramm az euró árfolyam és a kilométerenkénti bevétel változásáról.
A fenti diagramon a vizsgált periódusban történt Euró árfolyam változását figyelhetjük meg. Ennek mértéke a teljes időszakra vetítve 24%. Azonban érdemes megjegyezni, hogy csak az elmúlt 3 évben 28 forinttal emelkedett az árfolyam. Ahogyan az a diagramon is megfigyelhető, a fuvardíjak igyekeznek követni ezeket a változásokat.
A gázolaj literenkénti árának és a kilométerenként realizált bevétel változása
A közúti áruszállításban a személy ráfordítások mellett az üzemanyag árak teszik ki a másik legnagyobb költségcsoportot. Általánosságban megállapítható, hogy egy fuvareszköz kilométerenkénti árbevételének 30% -a az üzemanyag finanszírozására fordítandó. Így a gázolaj változása jelentősen meghatározza a fuvardíjak változását is.
Saját adatgyűjtésből készített diagramm a gázolajár és a kilométerenkénti bevétel változásáról.
A fenti diagram alapján megfigyelhető, hogy a vizsgált cikluson belül 2016 –ban elért mélypontot követően 34% -os áremelkedés következett be a gázolaj árában. Illetve a 2020 és 2021 –es évek között az emelkedés mértéke elérte a 87 forintot. Bár a kilométerenkénti bevételek is növekedést mutattak, azonban a fentebb említett szakaszban mindösszesen 23 forinttal. Ez csak közel az 50% -át teszi ki az üzemanyag árak emelkedéséből adódó extra kiadásoknak.
Az útdíj kilométerenkénti díjának és a kilométerenként realizált bevétel változása
Hasonlóan az üzemanyag árakhoz, az útdíjak költsége is jelentős részt tesz ki a fuvardíjakból. Ennek mértéke hozzávetőleges 25 – 28%. A vizsgált időintervallumban az útdíjak 27% -os emelkedést mutattak. 2015 és 2018 közötti stagnálást követően minden évben újabb emelés következett. Ez megfigyelhető a lenti diagramon is.
Saját adatgyűjtésből készített diagramm az útdíj és a kilométerenkénti bevétel változásáról.
Egyéb, fuvardíjat meghatározó tényezők
Ahogyan az már az első fejezetben említésre került, az árak elemzésének nem csak közép és hosszútávú de Szezonális lehetősége is van. Ez a szezonalitás megfigyelhető a fuvardíjak változásában is és elsősorban a kereslet és a kínálat változása befolyásolja.
Általánosságban megállapítható, hogy az első negyedév, illetve nyári hónapok valamivel kevesebb szállítandó feladattal látják el a piacot. Ezekben az időszakokban az FMCG szektor egy átlagos szállítási volumennel dolgozik, így az ilyen ellátási láncokba becsatlakozó beszállítóknak is kevesebb fuvarigényük van. A szabad járműkapacitás ilyenkor a legmagasabb mely képes a fuvardíjak csökkentésére.
A közúti áruszállításban a tetőpontot szeptember közepe és december eleje közé lehet elhelyezni. Ebben az időszakban már megkezdődnek a karácsonyra történő emelkedett FMCG beszállítások, illetve mind az építőipar, mind pedig az autóipar magas volumenben szállíttat.
Az évnek ebben a szakaszában a legmagasabbak a fuvardíjak, hiszen a fuvarkínálat rendkívül magas, a rendelkezésre álló fuvareszközökkel szemben.
Összegzés
Összességében megállapítható, hogy a fuvardíjak változását hosszú távon a különböző gazdasági tényezők befolyásolják, melyek közül a legjelentősebbek a személyi jellegű ráfordítások valamint az üzemanyag és az útdíj változásai. Mindemellett éven belül megfigyelhető egyfajta szezonalitás is a fuvardíjak alakulásában, mely januárban egy alacsony szintről indulva szeptember és október környékén éri el a tetőpontot, majd decemberre ismét lecsökken.