Melyik európai országokban vannak a legjobb és a legrosszabb utak?

A közúti fuvarozás közben számít, hogy milyen az utak állapota, mert befolyásolhatja a menetidőt, a jármű és a sofőr állapotát, valamint a balesetek előfordulási arányát.

Európa a jól kiépített közlekedési infrastruktúrájáról ismert, de ha az utak minőségéről van szó, egyes országok jobban teljesítenek, más országokban pedig kevésbé jól.

Ha érdekli, melyik országok végeztek az élen, kik a sereghajtók és hol végzett a listán Magyarország, olvasson tovább.>>>
 

A közúti fuvarozás alapja a megfelelő úthálózat

A közúti fuvarozás a fejlett infrastruktúrának köszönhetően egész Európában húzó ágazat a szállítmányozásban. De mi a helyzet az utakkal?

A Világgazdasági Fórum által kiadott Global Competitiveness Report 2019 című jelentésben a világ 139 gazdaságának üzleti vezetői körében végeztek felmérést, hogy átfogó képet alkothassanak az országaikban található utak minőségéről, kiterjedéséről és állapotáról. (Ebben a cikkben Európára koncentrálunk, mert számunkra ez releváns.)

A felmérésből kiderült, hogy a nyugat-európai országok általában jobb közúti infrastruktúrával rendelkeznek, míg a kelet-európai országokban az utak minőségével kapcsolatban a felmérésben résztvevők lényegesen borúlátóbbak voltak.
 

Európa nyugati fele jobb minőségű utakat használ

Az utak minőségét tekintve Hollandia (6,4) végzett az első helyen Európában, majd Svájc (6,3), Ausztria (6,0), Portugália (6), Spanyolország (5,7) és Horvátország (5,6) következik a sorban.

Magyarország nagyjából a középmezőnyben helyezkedik el (4,0) értékkel.

A lista végén Málta (3,3), Ukrajna (3,0), Románia (3,0), Bosznia-Hercegovina (2,8) és Moldova (2,6) található.

Belgium (4,4), Olaszország (4,4), Írország (4,4) és Izland (4,1) sok nyugat-európai szomszédjától elmarad.

A keleti oldalon Görögország (4,6) erősebb, mint Bulgária (3,4), Észak-Macedónia (3,4) és Albánia (3,9). Törökország (5,0) pedig magasabb pontszámot ért el, mint néhány nyugati és északi ország, például Norvégia (4,5) és az Egyesült Királyság (4,9).

Ami a közúti fuvarozást és az általános közlekedésbiztonságot illeti, a felmérésből az is kiderült, hogy az Európai Unió továbbra is a világ legbiztonságosabb régiója.

Az egyes országok között azonban vannak eltérések. Azok az országok, amelyekben alacsony az egymillió lakosra jutó közúti halálos áldozatok száma (mint pl. Hollandia, Svájc, Norvégia, Dánia és Finnország), a Világgazdasági Fórum közúti infrastruktúrára vonatkozó felmérésében is magasan szerepelnek.

Horvátország és Portugália pedig, akik az utak minőségét tekintve szintén előkelő helyet foglalnak el, a halálos áldozatok listáján is magasan szerepelnek.

Az EU-ban az utak egyre biztonságosabbá válnak. Ennek egyik bizonyítéka, hogy csökkent a sérüléssel vagy halállal végződő balesetek száma 2010 és 2020 között.

Norvégiában az elmúlt évtizedben 46%-kal csökkent a halálos balesetek száma, a 2010-es évi 43-ról 2020-ra 18-ra.

Az Európai Unió új közlekedésbiztonsági politikai keretet határozott meg, amelynek célja, hogy a régióban 2030-ra 50%-kal csökkentse a közúti balesetekben elhunytak és a súlyos sérülések számát.