Az EURO 7 szabvány célja a nagyvárosokban belélegzett levegő minőségének javítása. Az Egészségügyi Világszervezet ezért új határértéket állított fel a levegő minőségének biztosítására, ami a nitrogén-dioxid (NO2) és a kis szennyező részecskék szintjének drámai csökkentését célozza, amit csak a közúti közlekedés megreformálásával lehet elérni.

Ez ugyanis az egyik legnagyobb szennyezőforrás, ami komoly kihívást jelent a leginkább érintett nagy európai városoknak. A becslések szerint a szennyezett levegő az elsődleges oka évente több tízezer ember korai halálának. Ezért született meg az EURO 7 szabvány, ami megteremtheti az új, fenntartható mobilitás alapjait.>>>

Mi az az Euro 7 szabvány?

Az Euro 7 szabvány a közúti közlekedésből származó szennyezés és az ebből eredő betegségek megelőzésének egyik legfontosabb eszköze lehet a jövőben. A célja, hogy 2035-re teljes mértékben kivezesse a forgalomból a belső égésű motorral felszerelt járműveket.

A bevezetését 2025-re tervezik és a személygépjárművekre, kisteherautókra, buszokra és a nehézgépjárművekre egyaránt alkalmazzák majd.

A tervezési folyamat még fejlesztés alatt áll, de néhány részlete már most is elérhető:

  • A nitrogén-oxid (NO) kibocsátás a jelenlegi 60 mg/km-ről a benzines és 80 mg/km-ről a dízeles járművek esetében 30 mg/km-re, az új járművek esetében pedig 10 mg/km-re csökkenjen.
  • A szén-monoxid (CO) kibocsátás a jelenlegi 500-1000 mg-ról csökkenjen 100 és 300 mg közötti értékre.
  • Az új autók hasznos élettartama legalább 15 év vagy legalább 240 ezer km legyen.

A szennyezést globálisan kívánják megközelíteni és olyan, még nem szabályozott szennyező anyagokra is kiterjesztik, mint a PN10 – ultrafinom részecskék, az NH3 – ammónia és az N2O, azaz dinitrogén-oxid.

A gépjárműipar le van maradva

A gépjárműipar szereplői szerint a szabályok közül néhányat a mai körülmények között lehetetlen 2025-ig teljesíteni. Az Európai Uniótól azt várják, hogy lazítson a követelményeken.

Az EURO 7 szabvány célja azonban éppen az, hogy a gyártókat a különböző hibrid és elektromos meghajtású járművek irányába terelje. Mindeközben a tagállamokat arra ösztönzi, hogy minél gyorsabban alakítsák és építsék ki az elektromos autótöltő hálózatot.

A közeljövőben a közúti teherszállítás is jelentős átalakuláson megy majd keresztül, mert az Euro 6d szabványnak megfelelő teherautók meghaladják az EU szennyezési határértékét az utakon.

Ezen a piacon még korlátozott a választék, de már vannak olyan kamionok és teherautók, amelyek 15%-kal kevesebb károsanyag kibocsátásra képesek, mint a hagyományos dízel járművek.

Miért olyan fontos a levegő minősége?

Egy felnőtt naponta 15 ezer liter levegőt szív be. Amikor szennyezett levegőt lélegzünk be, a szennyező anyagok bejutnak a tüdőnkbe, a véráramba, belső szerveinkbe, így akár az agyba is. Ez súlyos egészségügyi problémákat, pl. asztmát, szív- és érrendszeri betegséget, sőt rákot is okozhat, és csökkentheti az életminőséget, illetve az elérhető életkort.

A veszélyeztetett csoportokba tartozók, mint pl. a gyermekek, krónikus betegségekben szenvedők, illetve az idős emberek még érzékenyebbek a mérgező, légszennyező anyagok hatásaira.

Európában a levegő minősége 380 ezer korai halálesetért felelős

Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség szerint az EU városi lakosságának több mint 95%-a ki van téve a veszélyes mértékű ózonszennyezésnek, több mint fele a túlzottan nagy mennyiségű szállópornak (PM2,5) és akár 8%-a a mérgező szintű ózon-, illetve a nitrogén-dioxid szennyezésnek is.

A közúti közlekedés által okozott légszennyezésnek tulajdonítható egészségügyi költségeket az EU-ban évente 67-80 milliárd eurót tesznek ki.

Becslések szerint ezeknek a 75%-a a dízel járművekhez köthető.

Az EURO 7 szabványnak köszönhetően 2035-re 70%-kal csökkenthető a károsanyag kibocsátás és kialakulnak az alacsony kibocsátású zónák.