Szamsped, kamion

ÁRUSZÁLLÍTÁS RÉGEN ÉS MOST | 2. RÉSZ

Múlt héten, a blog sorozat első részében áttekintettük, hogy őseink hogyan jutottak el a kezdetleges csónakok használatáig. A vízparti népek ezzel a megoldással jelentősen meg tudták gyorsítani haladásukat. Azonban ez mit sem számított a kontinensek belsejében élő embereknek. A mai bejegyzésben a Római Birodalomba ugrunk, ahol az első tartós utak épültek.

 

Mielőtt teljes mértékben a Rómaiaknak tulajdonítanánk az útépítés „feltalálását”, fontos megemlítenünk, hogy már az etruszkok is építettek utakat. De a Római Birodalomban fejlesztették tovább a kezdetleges építési technológiákat, és kezdtek el rendszerben gondolkodni.

 

Római útépítés


A rómaiak útépítési tudásának egyik legjobb példája, hogy a korábbi Római Birodalom területén a mai napig találkozhatunk az eredeti építés kisebb szakaszaival. Itt említhetjük például a szombathelyi Savária utat, vagy a Rómában található Via Appia Antica útszakaszt.

A rómaiak használták először a szerkezeti felépítést, ahol tudatosan alkalmazták az eltérő funkciót ellátó építési rétegeket. Négyes tagolást alakítottak ki a szerkezetben.



Az építés első fázisában a növényzetet takarították ki és vízelvezető árkokat létesítettek az készülő út mind két oldalán. A talajt kézzel húzott nehéz hengerekkel tömörítették. A tömörített talajra több rétegben lapos köveket, majd tört köveket raktak. Majd a köveket póznára függesztett súlyok ejtésével döngölték be. Az utolsó rétegen meszes kötőanyagú betont vittek fel a bedöngölt kövekre, ebbe ágyazták a burkoló kőlapokat.

 

A nagyobb forgalmú utak így az 1-1,5 méter vastagságot is elérte. A külső szakaszokon később a burkoló kőlapok alkalmazását elhagyták, helyettük terméskövekkel kialakított burkolatalapra két réteg zúzottkövet terítettek. (Ez a változat tekinthető a későbbi makadámburkolatok ősének is.)

 

Minden út Rómába vezet


A római útrendszerek jelképe az Augustus által Kr. e. 20-ban Rómában, a Forum Romanumon felállított aranyozott, bronzlapokkal fedett márványoszlop, a Miliarium Aureum. Az oszlop azt jelképezte, hogy Rómában futnak össze és onnan indulnak ki Itália és a birodalom útjai. Az oszlopra rávésték a nagyobb itáliai városok Rómától mért távolságát is.



A római úthálózaton kocsikkal és társzekerekkel folyt a szállítás. A Római Birodalom mintegy hat évszázados fennléte alatt mintegy 80.000 kilométer hosszúságú úthálózat épült, amely Rómát Európa szinte valamennyi térségével a Közel Kelettel és a birodalom legtávolabbi afrikai tartományaival is összekötötte.

 

A római birodalom bukása után nem volt útépítés, az úthálózat leromlott, tönkrement. Az ekkori kereskedelmi utak jórészt földutak voltak, legfeljebb városokban és a bányák térségében építettek burkolt utakat. Az újabb útépítési igényt később az iparosodás váltotta ki, a XVII.-ik században alakult ki Európában a francia és az angol útépítési gyakorlat.
Miben segíthetünk?

Telefon:+36 70/634 5245

E-mail:balint.laszlo@szamsped.hu

Érdeklődés tárgya

  1. kérem válasszon
  2. Szolgáltatások
  3. Állásajánlat
  4. Konzultációs időpont
  5. Alvállalkozói érdeklődés
  6. Egyéb kérdés
  1. kérem válasszon
  2. Közúti szállítmányozás
  3. Palettaexpressz
  4. Hulladékszállítás
  5. Raktározás
  6. Gépkocsivezető állás
  7. Logisztikus állás
  8. Egyéb állás

Kérjük válasszon napot!

Kérjük adja meg a személyes adatait!

Név*

E-Mail*

Telefon*

Megjegyzés

Kérjük töltse fel önéletrajzát / profilját

    Hozzájárulás az adatkezeléshez*Elfogadom, hogy ezen űrlapon szereplő adataimat a kapcsolatfelvétel érdekében összegyűjtjük és feldolgozzuk. Kérése feldolgozását követően az adatokat töröljük. A felhasználói adatok kezelésével kapcsolatos részletes információk az adatkezelési tájékoztatónkban találhatóak. Adatkezelési tájékoztatónkat itt tekintheti meg.

    Küldés
    Köszönjük.

    Az üzenetet sikeresen továbbítottuk ügyfélszolgálatunk felé. Munkatársunk hamarosan felkeresi Önt megadott elérhetőségei egyikén.