Jó példa erre az elmúlt hét talán legnagyobb eseménye, amikor egy teherhajó elzárta a Szuezi csatornát, ezzel napokra megbénítva a globális tengeri áruszállítás egy jelentős részét. A világ feszülten figyelte a mentés minden mozzanatát a gazdaság pedig súlyos milliárd dollárokban érezte meg azt.
Hogyan jutottunk el az ökrös szekerektől odáig, hogy egy 200 ezer tonnás teherhajó bénította meg a világkereskedelmet? Az Áruszállítás régen és most blog sorozatunkban ezt járjuk körbe.
A közlekedés kezdete
A közlekedés története az emberiség történetével kezdődött. Hiszen az árut már az ősembereknek is el kellett juttatniuk egyik pontról a másikra. Leggyakrabban természetesen az elejtett vadat, a kifogott halakat vagy összegyűjtött növényeket a törzsükhöz. Mindezt gyalogszerrel, keskeny ösvényeken egy kimerítő vadászat után. Ez késztette őseinket arra, hogy különböző eszközökkel megkönnyítsék a dolgukat.
Az ember fejlődésének – még korai - szakaszában megtanulta, hogy egyes állatok megszelídíthetőek és képesek átvenni a súlyok szállítását.
Az igazi fejlődés kezdete, a csónak feltalálása.
Az igazi fejlődés akkor indult el, amikor őseink feltalálták az első közlekedési eszközöket. Az egyik legnagyobb jelentőségű közlekedési eszköz, a természet megfigyeléséből keletkezett. A kidőlt fatörzs, amely a folyóban úszott. Őseink megfigyelhették, hogy az ilyen úszó fákra állatok kapaszkodtak. Ezen észrevételéből alakulhatott ki törekvés a vízen való mozgásra. Mely eredményét ma csónaknak nevezzük.
Először bizonyára kézzel, majd rúddal irányították a „csónakot”, majd rájöttek az evezés elvére. A keskeny szálfa ingatag volt. Megpróbáltak több fát összetákolni. Így keletkezett a tutaj.
A tutaj kormányzása, méretéből és alakjából adódóan igen bonyolult volt. Ennek következtében térhettek vissza a szálfa használatára. Az akkor ismert szerszámaikkal vájhatták ki a törzsek belsejét, biztosságosabbá téve azokat. Ezek a kezdetleges csónakok azonban igen nehezek voltak. A szárazföldön nem lehetett őket mozgatni. A vesszőből font, néha kosár alakú vagy az összevarrt állatbőr sokkal könnyebb járművet eredményezett.
Addig az ember a saját testi erejére volt kényszerítve, legfeljebb a folyók sodra segítette a haladásban. A vitorla használata viszont az ember szolgálatába állított egy újabb természeti erőt,a szelet. A csónak a víz mellett élő népek legfontosabb közlekedési eszközévé vált.
Az, hogy az ember elkezdte használni a csónakot és az állati erővel mozgatott eszközeit új távlatok nyíltak meg mind az áru mind pedig a személyszállítás területén. Rengeteg technológiai fejlődés és módszertani mérföldkő vezetett el odáig, hogy a Szuezi csatornából egy hegynyi tömegű homokot kelljen kikotorni az Ever Given kiszabadításához. De a következő héten egy újabb lépést teszünk a napjainkhoz vezető árufuvarozás útján.