Mikor csatlakoztál a SZAM SPED Kft. –hez és kezdetben mik voltak a mindennapi feladataid?
2021. májusában kerültem a SZAM SPED Kft-hez. Már az első napokban éreztem, hogy nagyon jó helyen vagyok. Barátságos, segítőkész kollégák vettek körül. A könyvelőprogramot, mellyel könyvelünk, már ismertem korábbról - évekig dolgoztam vele - így annak használata nem okozott gondot. A kimenő számlák és a bank könyvelése lett a feladatom. Illetve különböző egyeztetésekbe vont be a főkönyvelőnk, hogy részletesen átlássam mik a helyi sajátosságok, milyen gazdasági események merülhetnek fel egy szállítmányozással foglalkozó cégnél.
Az elmúlt évben némileg változott a munkaköröd. Mesélnél erről?
Tavaly az utolsó negyedévben teljesen átcsoportosítottuk a könyvelési feladatokat azért, hogy mindenki megtanuljon minden munkafolyamatot. Így én átvettem a beérkező számlákkal kapcsolatos teendőket. Ez egy jóval szerteágazóbb tevékenység, ugyanis a számla feldolgozását a vállalatirányítási rendszerben kezdjük el, ami a SZAM SPED Kft. saját fejlesztésű programja. Ebben készül el egy értékesített fuvarra vonatkozó szállítmányozási megbízás, és a benne szereplő pozíciószám alapján rögzítem a számlát, így válik nyilvánvalóvá, hogy jogos-e, befogadható-e a részünkre kiállított számla. Idén januártól pedig munkaügyi feladatokkal bővült a munkaköröm, aminek nagyon örülök. Ez magába foglalja a bérszámfejtést, munkavállalók ki-beléptetését, adatszolgáltatásokat, járulékbevallásokat a hatóságok felé, valamint különböző egészségbiztosítási ellátások igénylését dolgozóink részére.
Bérszámfejtés. Ergo te osztod a fizetéseket? Vagy, hogy működik ez?
Nem egészen. A bérszámfejtés maga azzal kezdődik, hogy megkapom a dolgozók által kitöltött, illetve a gépkocsivezetők részéről a tachográf kártyájáról letöltött jelenléti adatokat, melyeket leigazoltatok. Ezt követően a kinyert adatokat felviszem a bérszámfejtő programba. A besorolási bére mindenkinek rögzítve van, így ha mindezzel készen vagyok, utána kinyomtatom a bérjegyzékeket, készítek egy összesített bérlistát, a kifizetendő bérekről, a levont járulékokról, utalandó adókról, melyet engedélyezés és aláírás után továbbítok átutalásra. És érkezik a fizu!
Jön a nyár, a szabadságok kezdete. Erre vonatkozóan vannak elvárások a munkáltató részéről?
Ennek is meg vannak a szabályai, irányadóak a Munka törvénykönyve rendelkezései. A szabadság kiadása a munkáltató joga és kötelezettsége, kiadás előtt azonban meg kell hallgatnia a munkavállalót. A munkavállaló jogosult arra, hogy hét munkanap szabadságot kérésének megfelelően adjon ki a munkáltatója. A szabadság kiadásának időpontját legalább 15 nappal a szabadság kezdete előtt kell közölni a munkavállalóval és a munkavállalónak is így kell eljárnia a hét munkanap szabadságával kapcsolatban, amellyel ő rendelkezik. Természetesen előfordulhat olyan körülmény, amikor a bejelentési határidőt figyelmen kívül lehet hagyni. De olyan eset is előfordulhat, amikor a munkáltató gazdasági érdeke, működése kívánja meg azt, hogy a szabadság már megbeszélt időpontját módosítani kell, illetve a munkavállaló már megkezdett szabadságát meg kell, hogy szakítsa. Az alkalmazott eljárás azonban az, hogy minden kolléga saját maga rendelkezik a szabadságaival. Persze a „két ünnep között” van kiadott szabadság is, de nem jellemző a vezetőségre, hogy rendelkezzen a munkavállalók szabadságai felett.
Sokszor merül fel, hogy a fuvarozásban a gépkocsivezetők minimálbéren vannak bejelentve. Hogyan működik ez a SZAM SPED Kft. -nél?
Nálunk nem minimálbérért dolgoznak a sofőrjeink. Van egy meghatározott alapbér, mindenkinek egységesen, ami különböző bérpótlékokkal egészül ki havi szinten. Ezenkívül béren kívüli juttatások is megilletik dolgozóinkat SZÉP-kártya formájában és magán egészségügyi szolgáltatás igénybevételére is van lehetőség.