Egy sikeres vállalkozásnak nem elég „csak jól csinálni, amit csinál”. A napi operatív feladatok mellett rendkívül fontos az is, hogy rendben legyenek a cég pénzügyi és gazdasági folyamatai is. Gombási Julianna kolléganőnk azért dolgozik minden nap, hogy ne csak a Partnereink, de a különböző hatóságok és ellenőrző szervezetek előtt is makulátlan legyen a nevünk.

 

Szia Juli. Mikor csatlakoztál a SZAM SPED Kft. –hez és Mit csinálsz pontosan?

2018 márciusa óta dolgozom a cégnél. A mi – könyvelési és pénzügyi területen dolgozók – feladatunk a különböző gazdasági események „papírra vetése”. Ennek a mikéntjét a különböző jogszabályok – törvények, rendeletek stb. – határozzák meg számunkra. Én a könyvelési és a pénzügyi folyamatok végén állok, a felvitt adatokból készítem el a bevallásokat és év végén a mérleget – természetesen közbeiktatva a különböző ellenőrzési folyamatokat. Aktív részese voltam a különböző szabályzatok – számviteli politika stb. – kidolgozásának.

A vegyes tételek könyvelésén túl „karbantartom” a társaság főkönyvét. Napi szinten nézem a könyvelés folyamán rögzített tételeket, egyezőségeket.    Tartom a kapcsolatot a helyi önkormányzatokkal és a NAV-val, intézem a külföldi áfa visszaigénylését az EUROVAT-on keresztül. Tulajdonképpen az általam elkészített bevallások alapján fizetjük a különböző adókat: iparűzési adó, ÁFA, jövedéki adó, gépjárműadó, cégautó adó, társaság adó – amit ettől az évtől felváltott a kisvállalati adó – KIVA.

 

Főkönyvek, alosztályok, könyvelési tételek. Mitől lehet izgalmas ez az egyébként rendkívül fontos szakma?

Azt szeretem benne elsősorban, hogy alapvetően logikára épül minden. Imádok kombinálni, matekozni, logikai összefüggéseket keresni. Ennyi, a szakmában eltöltött év után már ránézésre meg tudom mondani, ha valamelyik főkönyvi számlán valami nem „stimmel”. Ugyanakkor azt is látom azonnal, hogy mi a következménye az esetleges hibának és az milyen plusz munka- és időráfordítással javítható ki. Ilyenkor lehet „szúrós” a tekintetem.

Egyébként – szerintem – óriási felelősség elkészíteni egy mérleget és adóbevallást egy ilyen volumenű cégnél. Itt röpködnek a milliók, nem mindegy, hogy jól állapítod-e meg az adóalapot, mennyit fizettetsz be különböző jogcímeken stb. Ehhez szükséges a jogszabályok minél magasabb szintű ismerete.

 

Elmondhatjuk, hogy hatalmas tapasztalattal rendelkezel a pénzügyi-számviteli területen. Vannak még kihívások, amik olykor megizzasztanak?

Igen, mindig van valami. Ebben az évben a KIVA-átállás adott jócskán plusz feladatot és izgalmas is volt. Kicsit megremegett a kezem, amikor kitöltöttem és beküldtem tavaly december végén az adatmódosító lapot a NAV-hoz. Természetesen el kellett mindent olvasni az adott törvénnyel kapcsolatban. Egyeztettem a bérszámfejtéssel, hogyan jelenjen meg az új adó a könyvelésben, folyamatosan ellenőrizni kell, hogy jók-e a paraméterezések stb. Nem szeretek „önellenőrízni”, ezért fontos, hogy az adóalapot mindig pontosan határozzuk meg alaposan körbejárva a dolgokat.

Ha valamivel nagyon nem boldogulok – ideértve azt is, ha különböző helyekről egymásnak ellentmondó információkra bukkanok – állásfoglalást kérek a megfelelő helyekről.

 

A te területeden talán a pénzügyi zárások számítanak „kemény időszakoknak”. Hogy éled meg ezeket a heteket?

Egy könyvelőnek nagyon kemény időszak az év első öt hónapja. Az előző év zárásával párhuzamosan már könyvelni kell az új évet is. Ekkor lépnek életbe az tárgyévre vonatkozó változások is, amikkel nem árt, ha tisztában van az ember.

Ezt a helyzetet csak az tudja igazán megérteni, aki egyszer már végigcsinálta a folyamatot. Az év zárásának nagyon sok olyan eleme van, amit nem lehet előre, a szokásos könyvelési folyamat részeként csinálni. Év végi egyeztetések a partnerekkel, leltárak, árfolyam különbözetek megállapítása, átértékelések stb. Ehhez jön még a könyvvizsgálat, ami természetesen szükséges, de az is rengeteg időt vesz el. Ezt az egész helyzetet most még a COVID is nehezítette, hiszen mindent scannelni kellett a könyvvizsgálathoz, nem volt személyes találkozás a könyvvizsgálókkal. Ez most nekem nem fért bele a napi nyolc órába. Szinte éreztem fizikailag is azt a megkönnyebbülést, amikor beküldtem a könyvvizsgáló által hitelesített mérleget és az ahhoz kapcsolódó bevallásokat.

 

Az esetek 90 százalékában jókedvűnek és vidámnak látlak. Mi az, ami felvillanyoz a munkád során?

Szeretek haladni a munkával, nem szeretem, ha valaki csak „dolgozgat”. Ha a magamtól elvárt módon haladok, akkor van a 90 % – a jókedv, az elégedettség. Ha nem haladok – főleg ha rajtam kívül álló okok miatt, nos akkor van az a 10 %.

 

Végezetül had tegyek fel még egy kérdést. Évről évre növekvő árbevétellel kalkulálunk és a profit emelésére is jó módszereink vannak. Szerinted meddig lehet ilyen ütemben fejlődni? Finanszírozási szempontból lehetnek nehézségei egy ilyen dinamikus fejlődésnek?

Bár én nem veszek részt a tervezésben, de azt látom, hogy évről évre szépen nő az árbevételünk, ami mögött azért rengeteg munka van. A partnereink elégedettek velünk, ezért újabb és újabb megbízásokat kapunk, illetve a régieket meg tudjuk tartani. Amíg a piac értékeli a „hozzáállásunkat”, nem lehet nagy baj. Ha a partnereink időben fizetnek – ehhez kell a mi pontos munkánk is – megvan a forrásunk is a különböző kötelezettségeink teljesítésére. Ugyanakkor résen kell lennünk, időben reagálni kell arra, ha valami nem működik, veszteséget termel. Ehhez folyamatosan vezetett nyilvántartások szükségesek és ez is részben a mi – pénzügy, számvitel – területünk és felelősségünk. Időnként lavírozni kell, de hát ilyen ez a mostani gazdasági környezet. A COVID-os időszakot is remekül átvészeltük – a hitelfizetési moratóriumot sem vettük igénybe – a nehézségek ellenére is kifizettük határidőben a kötelezettségeinket. Lényegében a kiadásainkat hozzá kell hangolnunk a bevételeinkhez, figyelnünk kell a piacot, a törvényi változásokat és időben meg kell hozni a szükséges döntéseket ahhoz, hogy nagyobb finanszírozási problémákba ne ütközzünk.

 

Köszönöm a válaszaid és, hogy időt szántál rám.